INHULDIGING TWINS - Rote Reihe 6 en Marktkirche, Hannover

🕔04 May 2017 14:45

Johan Tahon

INHULDIGING SCULPTUUR TWINS

4 mei 2017, 19u
op de openbare ruimte tussen Rote Reihe 6 en de Marktkirche te Hannover

Kunstenaar Johan Tahon creëerde een belangrijk nieuw beeld voor de relatie tussen Jodendom en Christendom


First ceramic study / Scale model of Ecclesia and Synagoga (2016) (photo:Gert Jan van Rooij)

Nadat beeldend kunstenaar Johan Tahon, geboren 1965 te Menen, de internationale kunstwedstrijd Ecclesia & Synagoga eind 2016 won wordt zijn winnende sculptuur Twins op 4 mei 2017 in Hannover publiekelijk onthuld.
De internationale kunstwedstrijd Ecclesia & Synagoga werd in 2015 door de Evangelisch-Lutherse Landskerk van Hannover geïnitieerd.

Aanleiding voor deze wedstrijd was de historische verandering in de grondwet van de Evangelisch-Lutherse Landskerk, die de relatie tussen het Christendom en het Jodendom herdefinieert: weg van een neerbuigende jodenvijandigheid en een ‚heerschap‘ van het Christendom over het Jodendom naar een theologie van respect en evenwaardigheid met achting en waardering voor het Jodendom.

De kunstwedstrijd Ecclesia & Synagoga doelde erop deze vernieuwde relatie tussen de religies naar een moderne iconografie te vertalen. De Landskerk nodigde de deelnemende internationale kunstenaars uit een beeld te vinden dat de moderne relatie tussen het Jodendom en het Christendom representeert.

Johan Tahon’s sculptuur Twins overtuigde de jury onder andere met zijn moedige keuze, omdat hij voor een in het verleden vaak misbruikte beeldtaal koos: Ecclesia en Synagoga die als twee vrouwen worden gerepresenteerd. In de oude beeldtaal was Ecclesia vaak als stralende trotse heldin te zien en Synagoga als een kleiner, lelijker en onderdaniger vrouwengestalte.

Tahon kiest in zijn moderne interpretatie van de relatie tussen het Jodendom en het Christendom voor twee levensgrote bronzen vrouwenbeelden. Beiden zijn even groot en staan rechtop. De beelden definiëren niet wie Ecclesia is en wie Synagoga; ze zijn gelijkwaardig. Zij kijken elkaar aan maar ook langs elkaar heen. Naast iedere vrouw staat een ladder. Misschien zijn het hemelladders, maar ze kunnen ook verwijzen naar ieders respectievelijke traditie, of de bijbelse erfenis die zij gedeeltelijk delen.

Zoals veel van Tahon’s sculpturen is ook Twins een weergave van een genuanceerde persoonlijke zoektocht en biedt het sculptuur geen eenduidige interpretatie van de complexe relatie tussen de twee religies. Het sculptuur werpt eerder vragen op en nodigt uit tot een persoonlijke reflectie.

Wanneer er op 4 mei in Nederland wordt stilgestaan bij de door het Nazi-regime aangerichte tragedie, wordt in het centrum van Hannover het beeld Twins van Johan Tahon publiekelijk onthuld.
De monumentale sculptuur van Tahon komt op een historisch bijzondere locatie. Op de verkozen plek stond tot en met de Pogromnacht (Kristallnacht) van 9 november 1938 de Centrale Synagoge van de Joodse gemeenschap van Hannover.

Johan Tahon ziet dit als één van zijn allerbelangrijkste publieke opdrachten.  Het beeld moet verzoenend werken op de (letterlijk) verbrande aarde.

Tijdens de onthulling zal o.a. de senior rabbijn Dr. Gábor Lengyel van de liberale Joodse gemeenschap Hannover aanwezig zijn, evenals Dr. Stephanie Springer, de presidente van de Landskerkdienst Hannover, en Johan Tahon.

Gedicht van Peter Verhelst
Schrijver Peter Verhelst, goede vriend van Johan Tahon, schreef naar aanleiding van het monument ‘Twins’ te Hannover een gedicht
 

Wie heeft de ladder daar gezet
Om waarheen te klimmen

Terwijl de ladder na al die jaren opzwelt, jaarring
Over jaarring, houtvlees

Over houtbot en wij
Jaarring na jaarring terug in de tijd
In het hars dat ons bewaart
En het hars dat we drinken
Is het vuur in de ladder 
 

De boom staat in het veld te walmen

We zingen

Wie zal de ladder uit de boom
Het trillen van het vuur
Het krachtige merg van de ladder uit de boom hakken?

.

Praktisch:
4 mei 2017
Onthulling Twins in Hannover
In de openbare ruimte tussen Rote Reihe 6 en de Marktkirche te Hannover
aanvang van de plechtigheid: 19u

Aankomende tentoonstellingen van Johan Tahon
Solo-tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum (Maastricht): begin 2018
Solo in het Keramiek Museum Princessehof (Leeuwarden): 2018
Solo in het Gerhard Marcks Haus (Bremen): 2019

Secreteraiaat Johan Tahon:
Eva Feliers +32 494 60 10 15
evafeliers@telenet.be  - www.johantahon.com

De Kunstenaar:
Johan Tahon werd geboren in 1965 in Menen (BE). Hij woont en werkt in Sint Denijs Boekel (BE) en Los Angeles (USA). Hij studeerde beeldhouwkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent (BE)
Sinds 1994 stelt Johan Tahon op regelmatige basis tentoon in België en in het buitenland. Na enkele atelier tentoonstellingen had hij zijn eerste doorbraak toen hij in 1996 deelnam aan de tentoonstelling ‘De Rode Poort’ in het Gentse Museum voor Hedendaagse Kunst, gecureerd door Jan Hoet (Documenta 9).

Johan Tahon nam o.a. deel aan tentoonstellingen als De Opening (SMAK, Gent, BE), Ceramix (Bonnefantenmuseum, Maastricht, NL / Maison Rouge, Paris, FR), Human Condition (Los Angeles, USA) and Beaufort01 (Oostende, BE)… en toonde zijn beelden op plaatsen als het Ministerie van Financiën (Den Haag, NL), het Gerhard Marcks Haus (Bremen, DE), Topkapi Paleis (Istanboel, TR), The Kennedy Center for the Performing Arts (Washington DC, USA), De Biënnale van Ierland (Limerick, IE) en de Biënnale van Istanboel (TR).

In Duitsland verwierf Tahon bekendheid met solotentoonstellingen in Kunstverein Schwerte, het Gerhard Marcks Haus te Bremen en verscheidene tentoonstellingen in Berlijn. Daarnaast nam hij deel aan tentoonstellingen in o.a. Museum Kartause, Kurpark Bad Homburg, Museum am Dom, Würzburg en meerdere tentoonstellingen in het MARTa Herford, waar hij tevens in de collectie is vertegenwoordigd. Ook de stad Schwerte heeft een monumentaal bronzen beeld in hun collectie.

Tahons sculpturen maken ook deel uit van belangrijke publieke en private collecties zoals SMAK (Gent, BE), M HKA (Antwerpen, BE), Stedelijk Museum (Amsterdam, NL), GEM en Gemeentemuseum (Den Haag, NL), Museum of New Zealand Te Papa Tongarewa (Wellington, NZ), MARTa (Herford, DE), Stad Schwerte (DE), Museum am Dom (Würzburg, DE), Vanhaerents Art Collection (Brussel, BE), de collectie van Sevil Sabanci (Istanboel, TR), Cermodern (Ankara, TR), het Nederlands Koningshuis (Den Haag, NL), FMAC Fond Municipal d’Art Contemporain / Stedelijke Collectie Hedendaagse Kunst (Parijs, FR) and Bonnefantenmuseum (Maastricht, NL).

Recent Tweets

Facebook