PHOTO VIEW 2017 - CC De Spil, Roeselare

🕔23 May 2017 13:42

Fotografen: Yasmina Besseghir, Lieve De Boeck, Horst Einfinger, Werner Engelen, Dominique Genin, Hans Provoost, Luc Rabaey, Véronique Slingerland, Christel Van Nooten, Geert Van Thielen, Annie Vercruysse en Nathan Verstraete

PHOTO VIEW 2017
van 9 juni t.e.m. 29 juni 2017
opening op donderdag 8 juni, om 20 u.
Cultuurcentrum De Spil, H. Spilleboutdreef 1, Roeselare
Na een eerste tentoonstellingsperiode in Roeselare, reist de expo verder door naar Genk, Bierbeek, Overijse en tot slot Ronse. Zie data onderaan dit artikel.


foto campagnebeeld © Luc Rabaey

In juni start een nieuwe editie van de rondreizende tentoonstelling Photo View. Photo View is een rondreizende fototentoonstelling van het Centrum voor Beeldexpressie waarin beloftevolle fotografen de kans krijgen om hun reeksen aan het brede publiek te tonen.

Voor deze veertiende editie maakte Dominique Somers, doctoraatsonderzoekster in de fotografie samen met curator Anke d’Haene en Emmanuel d’Autreppe, directeur van éditions Yellow Now, een selectie uit iets meer dan zeventig fotoreeksen. Elk brachten ze vanuit hun diverse en uitgebreide ervaring in de wereld van fotografie hun expertise in, om naast het selecteren ook hun ideeën en feedback te delen met de deelnemende fotografen. Het resultaat is nu voor het eerst te zien in cultuurcentrum De Spil in Roeselare.

De expo brengt twaalf fotoreeksen van wederom beloftevolle fotografen met een eigen kijk op fotografie. De reeksen onderscheiden zich door hun eigenheid, visie en originaliteit. De te ontdekken werken zijn van fotografen: Yasmina Besseghir, Lieve De Boeck, Horst Einfinger, Werner Engelen, Dominique Genin, Hans Provoost, Luc Rabaey, Véronique Slingerland, Christel Van Nooten, Geert Van Thielen, Annie Vercruysse en Nathan Verstraete. Van enkelen onder hen mochten we al in eerdere edities werk ontdekken. Zo maakten we al kennis met Luc Rabaey met onder meer zijn reeks ‘Absence’, portretten van vrouwen met dementie. Met zijn nieuwe reeks ‘Unpredictable Meanings’ slaat hij een nieuwe weg in, en onderzoekt hij de relatie tussen beelden en betekenisvorming, die naargelang de context verandert. Nog een bekende naam onder de geselecteerden is Horst Einfinger. Zijn spel met licht en uitzonderlijke gevoel voor de kracht van de eenvoud komen ook in zijn nieuwe reeks ‘Shades of White’ sterk naar voor.

Er zijn ook heel wat nieuwe namen te ontdekken. Véronique Slingerland brengt met haar fragiele fotoreeks ‘Foodscape’ landschappen gecreëerd op basis van etensresten.
Het tijdelijke van de landschappen benadrukt de fotografe door haar beelden af te drukken op wegwerppapier. ‘The Impossible Cube’, afstudeerwerk van Lieve De Boeck aan de Academie van Anderlecht, belicht het transformatieproces van Hannelore. Als voorstander van genderneutraliteit wil Lieve in haar reeks meer ruimte geven aan de persoon dan enkel aan de sensationele transformatie op zich. “Het enige wat verandert is hoe de buitenwereld jou ziet, want de binnenkant van de transgender is altijd zo geweest.
De beelden maakte ze spontaan gedurende een inspirerende wisselwerking vertrekkende vanuit een vertrouwen om de dingen te laten ontstaan in plaats van te sturen. Eveneens een afstudeerwerk, maar toch van een heel ander opzet, is de reeks ‘Forced Overnight’ van Hans Provoost. In de anonimiteit van een hotel ver van huis, ontaardt een gedwongen overnachting in een losbandige nacht in een grootstad. In theatraal uitgelichte settings flirt Provoost met clichés en weet hij de kijker te betrekken in zijn voyeuristische fantasieën.

DE FOTOGRAFEN PHOTO VIEW 2017:


© Yasmina Besseghir 

Yasmina Besseghir (Gent)
www.yazzy.be - info@yazzy.be
Move me
In haar vrije werk weerspiegelt Yasmina Besseghir vaak haar eigen gevoelswereld. Met ‘Move me’ gaat ze op zoek naar een zeldzaam moment dat haar kan raken: een zacht geluid, stilte, eenvoud in zijn puurste vorm, bewogen door enkele hartslagen. “Samen zijn we één, omringd door een moment van pure onwetendheid en eerlijkheid.”



© Lieve De Boeck 

Lieve De Boeck (Itterbeek)
www.lievedeboeck.be/verhalen - lieve@lievedeboeck.be
The Impossible Cube
‘The Impossible Cube’, afstudeerwerk van Lieve De Boeck aan de Academie van Anderlecht, belicht het transformatieproces van Hannelore. Als voorstander van genderneutraliteit wil Lieve in haar reeks meer ruimte geven aan de persoon dan enkel aan de sensationele transformatie op zich. “Het enige wat verandert is hoe de buitenwereld jou ziet, want de binnenkant van de transgender is altijd zo geweest.” De beelden maakte ze spontaan gedurende een inspirerende wisselwerking vertrekkende vanuit een vertrouwen om de dingen te laten ontstaan in plaats van te sturen.



© Horst Einfinger 

Horst Einfinger (Brugge)
horstehorst@icloud.com
Shades of White
Einfinger, die op weergaloze manier met licht speelt. Het heeft met zien te maken, met weten waar je moet zijn op welk moment, met geduld, maar deels ook met zijn positieve karakter. Ook mentaal, denk ik, ziet de man - ook al kreunt zijn lijf wel eens - altijd op zijn minst een beetje licht. Een positieve, niets ontziende mens en fotograaf. Het is heerlijk hoe hij met licht speelt.U heeft gemerkt dat er nooit glas voor de foto’s zit? Dit heeft te maken met het befaamde Hahnemühle-papier waarop de foto’s worden afgedrukt om de vele nuances tot hun recht te laten komen. - Johan Debruyne (criticus, september 2016)



© Werner Engelen 

Werner Engelen (Noorderwijk)
wernerengelen@yahoo.com
between two kings
De voormalige Koning Boudewijnsnelweg en het Albertkanaal vormen twee quasi parallelle lijnen in het landschap tussen Antwerpen en Luik; soms bijna samenlopend, dan weer strikt gescheiden van elkaar. Tussenin liggen spaarbekkens, elektriciteitsreuzen, windmolens en industrie.
Fotograaf Werner Engelen brengt zijn interpretatie van het landschap. De beelden zijn als rustpunten in het volgebouwde landschap, een omgeving van lelijkheid.



© Dominique Genin 

Dominique Genin (Haasrode)
dominiquegenin.wixsite.com/photography - dominique.genin@gmail.com
The Doors of Perception
De fotoreeks ‘The Doors of Perception’, naar het gelijknamige boek van Aldous

Huxley omvat drie zwart-wit beelden. Fotograaf Dominique Genin heeft een fascinatie voor zwart; zwart maakt alles intenser. Hij vond zijn inspiratie onder meer in het werk van de Franse kunstenaar Pierre Soulages, bekend om zijn zwarte abstracte schilderijen. Met zijn werk onderzoekt Genin hoe je als fotograaf de essentie van het licht kan uitdrukken. Door het gebruik van donkere tonen onthult hij het licht. Lijnen en abstracte figuren verschijnen. De beelden zijn frontaal genomen en dienen als geheel bekeken te worden. Samen vormen ze als het ware een wazige spiegel waarin elke toeschouwer zijn eigen verhaal kan terugvinden. Er is niet een perceptie, er zijn er zoveel als er toeschouwers zijn.
 


© Hans Provoost 

Hans Provoost (Gent)
www.hansprovoost.com - info@hansprovoost.com
Forced Overnight
Voor zijn fotoreeks ‘Forced Overnight’ liet Hans Provoost zich inspireren door zijn werk als treinbegeleider op de hogesnelheidstrein Amsterdam-Parijs. In de anonimiteit van een hotel ver van huis, ontaardt een gedwongen overnachting in een losbandige nacht in een grootstad. In theatraal uitgelichte settings flirt Provoost met clichés en weet hij de kijker te betrekken in zijn voyeuristische fantasieën.
 


© Luc Rabaey

Luc Rabaey (Brugge)
www.lucrabaey.com - luc.rabaey@yahoo.com
Unpredictable Meanings
Foto’s zijn niet gedetermineerd en slechts gedeeltelijk geïdentificeerd. Beelden krijgen andere betekenissen naargelang de context waarin ze worden geplaatst. De fotografie beschrijft niet enkel de realiteit. Bij het ordenen van beelden ontstaat een nieuwe magische beeldtaal. Onverwacht ontstaan connecties tussen beelden, ongeacht de schaal van de objecten. De oorspronkelijke inhoud van de beelden is uit het zicht verdwenen. Ze manifesteren zich in de eerste plaats formeel. Ze vertonen zich als structuren en patronen.



© Véronique Slingerland

Véronique Slingerland (Terneuzen, NL)
veroniqueslingerland@hotmail.com
Foodscape
Véronique Slingerland brengt met haar fragiele fotoreeks ‘Foodscape’ landschappen gecreëerd op basis van etensresten. De landschappen zijn vluchtig in hun bestaan. Reeds tijdens het fotograferen vindt er een voortdurende transformatie plaats, door het smeltende ijs of de saus die uitloopt. Dit tijdelijke karakter benadrukt de fotografe ook in haar prints en presentatie. De beelden drukt ze af op wegwerppapier, en laat ze met slechts 2 nageltjes bevestigen, waardoor ze bij het minste briesje gaan wapperen.



© Christel Van Nooten
Christel Van Nooten (Kessel-Lo)
www.christelvannooten.com - christelenco@telenet.be
Forgotten
‘Forgotten’ heeft als onderwerp het samengaan van verlatenheid én sporen van menselijke aanwezigheid in landschappen, waardoor een bevreemdende sfeer ontstaat. “Niets is wat het lijkt. Steeds weer rijst de vraag: zijn deze plaatsen verlaten, gebeurt er nog iets of is alles gewoon achtergelaten? Het landschap ondergaat deze menselijke activiteit en wordt getekend door de sporen die achterblijven.”


©Geert Van Thielen

Geert Van Thielen (Lier)
geert.van.thielen@hotmail.com
Naked
In de vierdelige fotoreeks ‘Naked’ onthult een beperkte lichtbron telkens een naakt lichaam in een huis; in bed, in de zetel, gezeten op de badrand en een kamer binnengaand. Het subtiel gebruik van licht zorgt voor een mysterieuze sfeer. De verbeelding is aan zet.



© Annie Vercruysse

Annie Vercruysse (Kessel-Lo)
amcv2008.myportfolio.com/projects - annie.vercruysse@gmail.com
Hidden Faces
Annie Vercruysse liet zich voor haar reeks ‘Hidden Faces’ inspireren door droombeelden. Droombeelden hebben geen gelaat, zijn nooit duidelijk, stelt de fotografe. Met haar foto’s creëerde ze soortgelijke beelden. Net zoals bij dromen roepen de beelden vragen op en laten ze ruimte voor fantasie.
 

 


© Nathan Verstraete 

Nathan Verstraete (Lokeren)
www.lensculture.com/nathan-verstraete - nathan@thaann.be
en marge de la fête
Met ‘en marge de la fête’ brengt fotograaf Nathan Verstraete een ode aan het dorpsfeest, waar in alle eenvoud, intens en puur geleefd wordt. “Kameraadschap, echte liefde, weemoed, gelukzaligheid en tristesse in één teug.”
De fotoreeks breidt nog elk jaar uit met nieuwe beelden. In het voorjaar van 2017 bracht de fotograaf een eerste publicatie uit rond dit thema. 

LOCATIES en DATUMS PHOTO VIEW 2017:

CC De Spil, H. Spilleboutdreef 1, 8800 Roeselare
Van 9 tot en met 29 juni, maandag - vrijdag, 10 u. - 12 u. en 13.30 u. - 17 u., bij voorstellingen open vanaf één uur voor aanvang
www.despil.be

Bibliotheek Genk, Stadsplein 3, 3600 Genk
Van 5 juli tot en met 31 augustus, maandag - vrijdag, 10 u. - 19 u., zaterdag, 10 u. - 16 u.,
opgelet zomeruurregeling: 12 juli tot 12 augustus: maandag - zaterdag, 10 u. - 16 u.,
uitzonderlijk gesloten op 11 juli en 14-15 augustus
www.bibliotheekgenk.be

CC De Borre, Speelpleinstraat 10, 3360 Bierbeek
Van 13 september tot en met 12 oktober, maandag - zaterdag, 9 u. - 22 u.
www.ccdeborre.be

CC Den Blank, Begijnhof 11, 3090 Overijse
Van 24 oktober tot en met 7 november, maandag - zaterdag, 11 u. - 22 u. en zondag, 11 u. - 18 u.
www.denblank.be

CC De Ververij, Wolvestraat 37, 9600 Ronse
Van 25 november tot en met 14 januari 2018, woensdag, zaterdag en zondag, 14 u. - 18 u.,
opening op donderdagavond 23 november
www.ronse.be 

Recent Tweets

Facebook